Kapwani Kiwanga, Flowers for Africa (Nigeria)

Undress history from our apparatuses, “towards an hermeneutics of historic conscience” uncloses other narrations. An installation of freshly cut flowers, the gesture of a story that is returned and which commemorates the independence of the African states: the photographic archives of the official visits from western political delegations certify that the floral compositions are an essential ingredient to the linguistic of power. The flowers are the metaphor to denounce African issues such as the below market value payment of human and natural resources, the construction and cyclical destruction of the systems of production that are subordinated to the rules of the market, the cultural contradictions of the western world’s civil thought incapable of equally regulating the economy. Blinded by the illusion of wellbeing, Homo œconomicus is a neo-liberalist alien who devours and de-humanizes, incapable of emancipating the emotional and intellectual performance wherever economic interests are involved. 


Spogliare la storia dai nostri apparati, “verso un’ermeneutica della coscienza storica” dischiude altre narrazioni. Un’installazione di fiori freschi recisi, il gesto di una storia restituita che commemora l’indipendenza degli stati africani: gli archivi fotografici delle visite ufficiali delle delegazioni politiche occidentali attestano che le composizioni floreali sono ingrediente indispensabile alla linguistica del potere. I fiori metafora per denunciare fenomeni africani quali il pagamento sottocosto delle materie prime e delle risorse umane, la costruzione e distruzione ciclica di sistemi di produzione subordinati alle regole del mercato, le contraddizioni culturali del pensiero civile occidentale incapace di regolare equanimemente l’economia. Accecato dall’illusione del benessere, Homo œconomicus è un alieno neoliberalista che divora e disumanizza, incapace di emancipare la performance emotiva e intellettiva laddove entrano in gioco interessi economici.