Giulio Delvé, Cancel 1 - Cancel 2

In the night time the artist steals the gate from a church in the suburb of Naples, materially gaining ownership of the phenomenological memory. “I stealthily took a part of that gate, the points of which were covered with cans put by who played soccer in that courtyard, to not let the football puncture. With such an essential, coral and spontaneous gesture those youngsters had invalidated the offensive function of the gate, cancelling the barrier, de-functionalizing from its original purpose, what was an instrument of separation now was perfectly functional to the continuation of their recreational activity. I wanted to eternalize this action, this story”. In contemporary art, the validation of the story is seen an scrutinized, a constant re-orientation of the positions. The artistic creation is not tied to matter, but to the circula hermeneutics of the world: once the limiting dualismo of subject-object is abandoned, infinite possibilities can be created in order to authenticate the contact with reality. 

Pretending of thinking the story and the time of the story is a useless mirage. As Paul Ricoeur observes, “La réponse serait négative si l’idée d’une “médiation totale” épuisait le champ du penser. Demeure une autre vois, celle de la médiation ouverte, inachevée, imparfaite, à savoir un réseau de perspectives croisées entre l’attente du futur, la réception du passé, le vécu du présent, sans Aufhebung dans une totalité où la raison de l’histoire et son effectivité coïncideraient”. 


L’artista sottrae nottetempo la cancellata di una chiesa di periferia a Napoli, impadronendosi materialmente della memoria fenomenologica. “Ho furtivamente staccato un pezzo di quel cancello, sugli spuntoni del quale chi gioca a calcio nel cortile recintato aveva messo delle lattine per non far bucare il pallone. Con un gesto così essenziale, corale e spontaneo quei ragazzi avevano invalidato la funzione offensiva del cancello, annullandone la barriera, de-funzionalizzando dal suo uso originario quello che era dispositivo di separazione per renderlo, invece, perfettamente funzionale al proseguimento della loro attività ludica. Ho voluto immortalare questa azione, questa storia”. Nell’arte contemporanea, la legittimazione della storia è guardata a vista, un costante ri-orientamento delle posizioni. 

La creazione artistica non è legata alla materia, ma all’ermeneutica circolare del mondo: abbandonato il limitante dualismo soggetto-oggetto, si creano infinite possibilità per autenticare il contatto con la realtà. Pretendere di pensare ancora la storia e il tempo della storia è un miraggio inutile. Come osserva Paul Ricoeur, “La réponse serait négative si l’idée d’une “médiation totale” épuisait le champ du penser. Demeure une autre vois, celle de la médiation ouverte, inachevée, imparfaite, à savoir un réseau de perspectives croisées entre l’attente du futur, la réception du passé, le vécu du présent, sans Aufhebung dans une totalité où la raison de l’histoire et son effectivité coïncideraient”.